my happiness

my happiness
i just love them more than i love myself!
Lilypie Second Birthday tickers

Friday, July 9, 2010

Percubaan membuat kek coklat

ini merupakan percubaan kedua saya membuat kek coklat yg sgt digemari tanpa bantuan sesape..percubaan pertama..rasenya ok..sedap tapi rupanya sgt buruk..tapi apa ade dgn rupa kan..sedikit touch-up..licin gak..

percubaan kali kedua ni sebenarnya lagi mencabar..hampir nak dibuang saje adunan kek ni..lepas 30 minit dibakar bole..kat tgh2 tak kering pulak..bukan setakat tak kering tapi bertakung ngan minyak dah mcm perigi..sgt kecewa ms ni..keluar kan kek dari oven pastu bole pulak aku cedok ngan senduk takungan minyak tu utk dibuang..hehe..suka hati aku jer..pastu tambah masa bakar lagi..nampak mcm kering sket..rasenya 3-4 kali aku tambah masa utk keringkan kek tu..nasib baik akhirnya kering jugak kek ni..tapi still retak2 gak kat atas tu..tak tau la kenapa..

pastu aku keluarkan kek tu..utk sesi trimming..potong bahagian yg keras2 rangup n retak2 tu..ala2 cam ok..buat topping ng hiasan2 utk cover rupa kek yg ala2 buruk tu..masa ni still tak rase sbb tak confiden..bile semua dah siap baru le try..

Alhamdullillah tak seburuk yg disangka..walaupun tak moist sgt mcm yg first..tapi still sedap..yg penting tekak ibu mengandung ni sgt suke dgn rasa kek ni..dan jiran saya pun puji kek tu sedap dan menarik..haha..confident jer bagi kat jiran..

Mgkn esok lusa nak try lagi sbb still tak puas hati..kenapa retak2 yerr..akan ku teruskan usaha..terima kasih buat cikgu buat kek, Mummy Sara..yg bagi resepi yg best sgt ni..

Usaha nak upload gamba tidak mendapat sokongan berukband buat masa ini..

2 comments:

  1. susu...

    aku rasa kek no.2 is better looking dari kek no.1, siap ada almonds lagi...

    aku rasa kek ko tak kering sebab oven ko ada cool zone. kalau oven ko ada fan, masa ko panaskan oven cuba on kan fan tu, bila dah nak masukkan kek, ko pilih api atas and bawah.

    one more thing, asek cite pasal kek je, bila nak bawak bagi aku rasa nih...

    ReplyDelete
  2. gudluk..at least u try..buat byk2 nnt jd ok laa..heheh

    ReplyDelete